donderdag 8 oktober 2015

Hoe je effectief met je geld omgaat

Soms vragen mensen mij hoe ik zulke dure reizen kan betalen. Op andere momenten verbazen mensen zich dat ik geen internet heb op mijn mobiel. Ben ik dan rijk of arm? Of misschien een beetje apart?

Dat laatste is waar, want ik beheer mijn geld op een manier die anders is dan de meeste Nederlanders. Ik geef veel geld uit aan de dingen die ik belangrijk vind en bezuinig flink op de dingen die niet belangrijk voor mij zijn.

Volgens sommigen gaat dit bezuinigen veel te ver. Ik ben het hier niet mee eens, want door mijn manier van omgaan met geld kan ik veel dingen doen die voor mij belangrijk zijn.

Ik zal het je laten zien met een aantal voorbeelden van dingen die ik niet heb en die ik wel heb.

Wat ik niet heb

  • Een televisieabonnement. Op televisie worden weinig echt goede programma's uitgezonden. Daarom heb ik mijn televisieabonnement opgezegd. Nu heb ik veel tijd over en hoef ik geen abonnement van €50 per maand te betalen. 
  • Een schuld. Ik heb geen studieschuld, geen hypotheek en al helemaal geen schuld voor een auto. Een belangrijk principe voor mij is dat je iets niet koopt als je het niet zelf kan betalen. 
  • Een auto. Ik heb geen auto, maar doe alles op de fiets of met het OV. Een auto is voor mij niet belangrijk en reizen met het OV vind ik helemaal niet vervelend. Sterker nog, ik schrijf deze blog terwijl ik in de trein zit. Doordat ik geen auto heb, hoef ik niet te betalen voor benzine, autoverzekering, wegenbelasting, reparaties en afschrijving. Dit is een besparing van +/- €400 per maand.
  • Kleding. Natuurlijk heb ik wel kleding om te dragen, maar ik koop bijna nooit nieuwe kleding. Ik draag alles totdat het kapot gaat, ook als ik het niet meer mooi vind. En als het kapot gaat, repareer ik het. Ik heb niet het idee dat dit andere mensen opvalt en dit scheelt mij zo'n €70 in de maand. 
  • De nieuwste technologie. Het hebben van de nieuwste technologie is voor mij niet zo belangrijk. Daarom zul je mij nooit betrappen met de de hipste smartphone, een iPad of nieuwste laptop. Ik verwonder mij erover dat mensen ieder jaar een nieuwe smartphone nemen en altijd de nieuwste willen. Ik doe hier niet aan mee. Mijn telefoons kosten nooit meer dan €150 (sim-only abonnement) en ik heb net een tweedehands pc gekocht voor maar €50!


Wat ik wel heb

  • Reizen. Reizen is voor mij heel belangrijk. Daarom geef ik hier veel aan uit, bovengemiddeld voor iemand met mijn inkomen. Ik wil veel van de wereld zien en ben bereid daar geld aan uit te geven. 
  • Netflix. Tsja, wat moet ik hier nog van zeggen? Ik houd van mijn series :-)
  • Aandelen en spaargeld. Doordat ik veel geld overhoud, kan ik investeren en sparen. Dit levert me uiteindelijk alleen maar meer op voor mijn financiële vrijheid en dat vind ik erg belangrijk. 

Waarde en  nut

Aan de ene kant heb ik dus een aantal goedkope gewoontes, terwijl ik aan een aantal andere zaken veel geld uitgeef. Dit komt doordat ik spullen alleen koop met waarde en nut in gedachte. Spullen die ik niet belangrijk vind, zoals een dure smartphone, koop ik niet. Bovendien moeten de spullen die ik wel koop, nuttig zijn. Dat betekent vaak een hogere kwaliteit.

Als ik dan een keer kleding koop, zoek ik iets uit van goede kwaliteit dat lang mee zal gaan. Tegelijkertijd zoek ik wel de goedkoopste prijs, liefst tweedehands. Ik denk goed en lang na over de spullen die ik koop.


Betalen voor status

Als dit zo makkelijk is, waarom gaat dan niet iedereen zo met zijn financiën om? De valkuil is je levensstijl. We zij gewend onszelf bij ieder inkomensniveau een bijpassende levensstandaard aan te meten. Als je een modaal inkomen hebt, ga je spullen kopen die passen in het beeld van iemand uit de middenklasse. Dit heeft natuurlijk alles te maken met status en het beeld dat je van jezelf wilt ophouden.

Iemand uit de middenklasse moet dus het juiste huis hebben, met een tuin, drie slaapkamers en in een mooie buurt. Om het plaatje compleet te maken wil hij daar dan ook een goede auto bij, vlotte kleding en ieder jaar op zomervakantie en wintersport gaan.

Ik vind dat niet logisch. Ik bezuinig liever op de spullen die niet zo belangrijk voor me zijn, zodat ik kan uitgeven aan de spullen die wel belangrijk voor mij zijn. Daarom heb ik geen auto, maar maak ik wel verre reizen.

Dus, om terug komen op de titel van dit bericht, je gaat naar mijn mening effectief met je geld om als je alleen uitgeeft aan de dingen die voor jou werkelijk van belang zijn en drastisch snijdt in de uitgaven die minder belangrijk voor je zijn. Dan rest alleen nog de vraag wat is werkelijk belangrijk voor jou?

Als eerste op de hoogte zijn van nieuwe berichten? Volg Slimme Keuzes dan op Twitter of Bloglovin.

1 opmerking:

  1. DO YOU NEED A LOAN? patialalegitimate515@gmail.com
    We give out loans with an affordable interest rate of 2% Captain One provide Excellent and Professional Financial Services and we are known and genuine money lenders across the globe
    Our services include the following:
    *Student Loans
    Truck Loan
    Personal Loan
    Debt consolidation loan
    Car Loans
    Business Loan
    Student Loan
    Mortgage Loan
    Refinancing Loan
    Home Loan
    Improvement loan
    Construction Loan
    Looking forward to receive your reply and I will advise you on how to get the fund to your bank account
    and interest rate will also be discuss before both parties will sign the Loan Contract Agreement.contact us no matter your location no collateral for more information on how to get started:(Whats App) number: +919394133968 patialalegitimate515@gmail.com Mr Jeffery

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...