vrijdag 4 september 2015

Hoe word je financieel onafhankelijk?

Financieel onafhankelijk zijn, wie wil dat nou niet? Veel mensen dromen ervan, maar bijna niemand onderneemt actie. Ook jij kunt een financieel vrij leven leiden. Hoe je dit doet? Ik heb de drie belangrijkste stappen voor je op een rij gezet.

Wanneer je financieel onafhankelijk bent, betekent dit dat je je leven kunt leiden zonder te hoeven werken voor geld. Je haalt je inkomen dus niet uit werk, maar hebt een passief inkomen. Vaak komt dit inkomen uit je vermogen. Je hebt zoveel vermogen dat je kunt leven van het rendement.

Het vermogen dat je nodig hebt, is voor iedereen verschillend. Wil je veel luxe in je leven dan heb je meer nodig dan iemand die met weinig tevreden is.

1. Minder uitgeven

De eerste stap voor financiële onafhankelijkheid is het beperken van je uitgaven. Dit heeft twee redenen. Ten eerste heb je hierdoor minder geld nodig om van te leven en dus is de hoeveelheid geld die je nodig hebt als je stopt met werken ook kleiner. Ten tweede houd je hierdoor iedere maand extra geld over.

Stel je hebt een televisieabonnement van €20 per maand. Wanneer je dit opzegt, houd je iedere maand €20 extra over. Dat is €240 per jaar. Na 10 jaar is dat al ruim €3000 geworden, uitgaande van een rendement van 5%. Maar dat niet alleen, je hebt ook €240 minder per jaar nodig om van te leven. Heel handig als het je doel is om te stoppen met werken.

Wil je echt financieel onafhankelijk worden? Dan moet je besparen op alle overbodige uitgaven. En dat zijn er nogal wat in onze luxe maatschappij. Iedere euro draagt bij aan je financiële vrijheid. Dus breng je financiën eens in kaart, bijvoorbeeld met Excel. Waar gaat jouw geld iedere maand naartoe? Misschien koop je dagelijks een cappuccino op weg naar werk, heb je overbodige abonnementen of koop je iedere maand nieuwe kleding.

Door minder te consumeren ben je een aardig eind op weg naar financiële onafhankelijkheid.

2.       Sparen en investeren

Al het geld dat je overhoudt, spaar en investeer je. Maar wanneer spaar je genoeg per maand? Dit heeft te maken met het percentage van je inkomen dat je spaart. Hoe hoger dit percentage, hoe sneller je financieel onafhankelijk bent.

Spaar je 0% van je inkomen dan word je nooit financieel onafhankelijk. Spaar je 100% dan ben je het nu al. Alles daar tussenin brengt een aantal jaren met zich mee. Wanneer je 30% van je inkomen spaart kun je na 28 jaar stoppen met werken en bij 60% al na 12,4 jaar. De website Networthify biedt een handige tool om dit te berekenen.

Je ziet ook dat er gesproken wordt over “return on investment”. Dit is het percentage rendement op je investeringen. Je hoort het goed, je moet dus investeren. Je hebt namelijk een passief inkomen nodig, een inkomen waarvoor je niet hoeft te werken. Zonder rendement is je gespaarde geld binnen een paar jaar weer op.

Een spaarrekening geeft je onvoldoende rendement. De rentes staan op dit moment op 1% of zelfs lager. Daarmee houd je niet eens de inflatie bij. Investeringen brengen over langere periodes een gemiddeld rendement van 5% met zich mee. Aangezien jouw geld ook voor langere tijd vast blijft staan, is dit precies wat je wilt.

Er zijn ook andere vormen van passief inkomen, zoals een eigen website of bedrijf. Voorwaarde is dan wel dat je hier zelf geen energie meer in hoeft te steken om je inkomen eruit te kunnen halen.

3.       Houd vol totdat je voldoende vermogen hebt

De laatste stap is misschien wel de lastigste. Houd stap één en twee vol totdat je voldoende vermogen hebt om te stoppen met werken. Uiteraard hoef je niet te stoppen met je werk, maar het feit dat je het zou kunnen, betekent dat je financieel onafhankelijk bent.

Wanneer heb je genoeg vermogen? Het bedrag dat je wilt hebben, moet voldoende groot zijn zodat je iedere maand veilig geld kan opnemen zonder dat je vermogen slinkt. Een globale rekenmethode is dat je 25 maal je jaarlijkse uitgaven moet hebben. Geef je per jaar dus €20.000 uit dan heb je ongeveer €500.000 nodig. Dat valt mee toch? Je hoeft niet eens miljonair te zijn.

Voor wie dit interessant vindt, het getal 25 is niet willekeurig gekozen. Het heeft te maken met de verantwoorde hoeveelheid geld die je per maand kan opnemen. Je geld moet immers niet opraken en daarom is het verstandig slechts 4% per jaar op te nemen.  

Begin meteen met besparen

Hiermee weet je de basis van het financieel onafhankelijk worden. Met besparen op je uitgaven kun je meteen beginnen. Wil je financiële onafhankelijkheid serieus oppakken? Leer dan eerst meer over het onderwerp door verschillende blogs en boeken te lezen. Je moet weten wat je doet, vooral voordat je begint met investeren.

2 opmerkingen:

  1. Word lid van ons winstgevende bedrijf zonder je druk te maken over je werk, het is een eenvoudig handelssysteem om het plan van je keuze te krijgen en een minimum van $ 2000 te verdienen met slechts een klein bedrag aan investeringen, je kunt binnen een maand tot $ 40.000 tot $ 200.000 verdienen, afhankelijk van je investeringsplan kunt u zo snel mogelijk contact opnemen met supporter via whatsapp:+447883246472
    E-mail: tdameritrade077@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik ben rijk geworden met deze geprogrammeerde gehackte pinautomaat
    Nadat ik klaar was met studeren, was er geen werk, dus besloot ik een klein bedrijf te beginnen, maar het geld was niet genoeg, ik sloot het bedrijf, het werd erg moeilijk voor mij, ik was het enige kind van mijn ouders en mijn ouders. Ze zijn allebei oud, ze geloven in mijn dagelijkse voeding, op een dag zag ik tijdens het surfen op internet een bericht over hoe deze NIEUWE VERVANGEN ONTVANGEN ATM-KAART een geldautomaat kan hacken en een groot bedrag kan opnemen, dus nam ik contact op met het bedrijf via uw e-mail. Tot mijn grootste verbazing ontving ik de kaart een paar dagen nadat ik een kleine vergoeding voor de kaart had betaald. Deze blanco ATM-kaart is een geweldig en prachtig product. Ik zou nooit geloven dat al deze dingen die ik vandaag heb kunnen worden verworven met deze grote vreugde in mijn hart, daarom breng ik het goede nieuws over ... Het leven is positief en geduldig zijn, in de overtuiging dat grote dingen mogelijk zijn en kan gebeuren in seconden. .. BRAIN HACKERS TECH WORLD heeft mijn leven veranderd ... Godzijdank kun je een e-mail sturen naar VIA (brainhackers@aol.com)

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...