zaterdag 3 oktober 2015

Een hele maand niets kopen

Televisie kapot? Dan koop je een nieuwe. Kleding uit de mode? Tijd voor een bezoekje aan je favoriete modezaak. Maar niet in oktober, want dan is het weer Buy Nothing New-maand. De maand oktober staat ieder jaar in het teken van consuminderen, oftewel de hele maand niets kopen en ontdekken wat je al hebt. 

Buy Nothing New-maand

In onze maatschappij zijn we gewend om steeds maar weer nieuwe spullen te kopen. De organisatoren van Buy Nothing New-maand proberen deze mentaliteit te veranderen. De actie is overgewaaid uit Australië en wordt in Nederland sinds 2013 ieder jaar gehouden. Het doel is om mensen bewust te maken van hun koopgedrag.

Door mee te doen aan Buy Nothing New-maand ontdek je hoeveel spullen je eigenlijk al hebt. Je hebt niet veel nieuws nodig. Bovendien merk je dat er volop duurzame alternatieven voor nieuwkoop zijn. Denk bijvoorbeeld aan huren, ruilen of lenen. Ook is het een optie om oude spullen te repareren of tweedehands te kopen.

Oktober duurt slechts 31 dagen, maar het idee is natuurlijk dat je nieuwe inzichten een heel leven meegaan.

De spelregels

Het is de bedoeling dat je de gehele maand oktober geen nieuwe spullen koopt. De enige uitzonderingen zijn eten, drinken, cosmetica en medicijnen. Voor de rest koop je niets. Gaat je magnetron in oktober kapot? Dan mag je die dus niet vervangen.

Het is wel toegestaan om spullen tweedehands te kopen. Dus misschien vind je op Marktplaats een tweedehands magnetron of kun je een magnetron ruilen met de buurman. Met een beetje creativiteit vind je een oplossing. Op de website Buynothingnew.nl vind je tips en inspiratie.

Consuminderen, voor jezelf en het milieu

Doe je mee, dan is dat natuurlijk voordelig voor je portemonnee. Zonder dat je het zelf in de gaten hebt koop je iedere maand veel spullen. Ook de kleine uitgaven tikken aan. Dus een hele maand niets uitgeven is een grote besparing.

De eerste keer dat ik een maand lang niets kocht, was echt een eye opener. Wat kocht ik toch een hoop onnodige spullen! De ene keer kwam ik thuis met kleding, terwijl ik daar al genoeg van had. De andere keer met versiersels voor in huis of 'handige' spullen die toch niet zo handig bleken. Na die eerste maand niets kopen heb ik mijn uitgaven flink teruggeschroefd, zodat ik nu alleen nog koop wat ik echt nodig heb.

Niet alleen je portemonnee zal je dankbaar zijn, maar ook het milieu. Door geen onnodige spullen te kopen, hoeven er ook geen grondstoffen aan de productie verspild te worden. Je vervuilt minder en put de aarde minder uit.

Tips voor oktober

Doe je mee aan de Buy Nothing New-maand? Dan heb ik een aantal tips voor je:

  • Wil je iets kopen? Schrijf het op een lijstje. Aan het eind van de maand kijk je naar je lijstje en koop je alleen de dingen die je op dat moment echt belangrijk vindt. De meeste spullen wil je dan niet eens meer.
  • Bedenk welke andere spullen je in huis hebt die je behoefte ook kunnen vervullen. Stel je wilt kleding kopen. Waarom heb je dit nodig? Als het antwoord is dat je geen 'mooie' kleding meer hebt, dan is het niet echt nodig. Kleding is functioneel. Alleen als je geen t-shirt zonder gaten meer hebt, heb je echt kleding nodig. In de andere gevallen pak je gewoon een ander kledingstuk uit de kast. 
  • Kijk of je spullen kunt lenen of ruilen. Je vrienden hebben waarschijnlijk net zoveel overbodige spullen in hun kasten als jij. 
  • Leer spullen repareren. Op YouTube staan talloze doe-het-zelf filmpjes met uitleg. Repareer bijvoorbeeld je eigen fiets, verf je oude tafel of herstel gaten in je kleding.

Ik ben wel benieuwd, doe jij mee aan de Buy Nothing New-maand?

31 opmerkingen:

  1. Ja hoor ik doe mee. Ik kende dit niet, maar vind het een leuk initiatief. Was hier eigenlijk al mee bezig om sinds juni de rest van het jaar niks meer te kopen. So far so Good.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk dat je meedoet, Anja! Dat lijkt me een grote uitdaging om een half jaar lang niets te kopen. Veel succes!

      Verwijderen
    2. Ik wil de heer Dalton waarderen omdat hij mij een lening heeft gegeven ter waarde van 43000 EUR. als u vandaag een dringende lening nodig heeft, laat u dan niet oplichten en vraag een echte lening aan via email: diamondloans24@yahoo.com whatsapp: +16613814014

      Verwijderen

    3. Ik wil de heer Dalton waarderen omdat hij mij een lening heeft gegeven ter waarde van 43000 EUR. als u vandaag een dringende lening nodig heeft, laat u dan niet oplichten en vraag een echte lening aan via email: diamondloans24@yahoo.com whatsapp: +16613814014

      Verwijderen
    4. Ik wil de heer westhood bedanken voor het geven van een lening. Ik heb een getuigenis gevonden van hoe een vriend een lening kreeg van diamondloans en ik vroeg om een ​​lening en kreeg mijn lening. Als u vandaag een dringende lening nodig hebt, vermijd dan internetfraudeurs om legitieme leningen via e-mail aan te vragen; diamondloans24@yahoo.com whatsapp; +16613814014

      Verwijderen

    5. Ik wil de heer Dalton waarderen omdat hij mij een lening heeft gegeven ter waarde van 43000 EUR. als u vandaag een dringende lening nodig heeft, laat u dan niet oplichten en vraag een echte lening aan via email: diamondloans24@yahoo.com whatsapp: +16613814014

      Verwijderen
    6. ik wil de heer westwood van apexloans bedanken voor het geven van een ongedekte lening ter waarde van 63000 eur voor 4 jaar. als u een dringende legitieme lening nodig heeft, vraag dan vandaag nog een e-mail aan: apexloans247@yahoo.com

      Verwijderen
  2. lening voor investeringen en zaken neem vandaag nog contact met ons op whatsapp: +17372105683 of e-mail: helpboard5526@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goedendag,

    Wij zijn een legitieme en betrouwbare geldschieter. We lenen geld aan personen die financiële steun nodig hebben, we verstrekken leningen aan mensen met slecht krediet of hebben geld nodig om hun rekeningen te betalen om in zaken te investeren. Dus zoek je een dringende lening? U hoeft zich geen zorgen te maken, omdat u op de juiste plaats bent, wij bieden leningen met een lage rente van 2%, dus als u een lening nodig hebt, wordt van u verwacht dat u contact met ons opneemt via dit e-mailadres:

    lapofunding960@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dag iedereen. Ik zag opmerkingen van mensen die al een lening hadden gekregen van pure heart-leningen en toen besloot ik toe te passen onder hun aanbevelingen en slechts enkele uren geleden bevestigde ik op mijn eigen persoonlijke bankrekening een totaalbedrag van 35.000EUR waar ik om vroeg. Dit is echt geweldig nieuws en ik adviseer iedereen die een echte lening nodig heeft om een aanvraag in te dienen via hun e-mail (Mrfrankpoterloanoffer@gmail.com) Ik ben blij dat ik de lening heb gekregen waar ik om heb gevraagd

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo meneer / mevrouw,

    Heeft u een dringende lening nodig, of heeft u een herfinancieringslening nodig, heeft u een lening nodig om uw schuld af te lossen? Een lening nodig om een auto of huis te kopen? Zo ja, geen zorgen meer, wij bieden alle soorten leningen tegen een acceptabele rentevoet zonder het krediet te controleren !!! neem vandaag nog contact met ons op via e-mail.

    E-mail: sabinhelps@gmail.com

    Nou bedankt.
    Mr. Karin Sabine

    BeantwoordenVerwijderen
  6. LENING AANBIEDING !!! Wij zijn ROBERTO KENNETH LENINGSMAATSCHAPPIJ Wij bieden zowel lang- als kortlopende leningfinanciering. Wij bieden veilige en vertrouwelijke leningen tegen een zeer lage rente van 3% per jaar, persoonlijke leningen, schuldconsolidatielening, risicodragend kapitaal, zakelijke lening, bedrijfsleningen, educatieve lening, thuislening en leningen om welke reden dan ook! Wij zijn het vertrouwde alternatief voor bankfinanciering en ons aanvraagproces is eenvoudig en duidelijk. Onze lening varieert van $ 5.000,00 tot $ 25.000.000,00. (Vijfentwintig miljoen dollar). Aanvullende informatie: we worden snel de particuliere, discrete en servicegeoriënteerde kredietkeuze voor algemene leningen. We zijn het bedrijf waar we terecht kunnen wanneer traditionele bronnen van leningen falen. Als je interesse hebt, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen via onderstaande e-mail: robertokennety@gmail.com

    Bedrijfsnaam: Roberto Loan Service
    Bedrijfse-mail: robertokennety@gmail.com
    WhatsApp: +15079442795

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heeft u 3% particuliere of zakelijke leningen nodig voor verschillende doeleinden? Neem dan nu contact op met Mr. Williams David via zijn e-mail: 3dloanfirm@gmail.com of voor meer informatie.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Name..Brian Günter Haugen
    Live In ..... Nordrhein-Westfalen
    Beruf ...... Business Executive
    Darlehensbetrag .... 250.000 €
    Darlehenszinsen .... 1%
    Religion: Katholizismus
    Meine E-Mail für jeden Equire; brianhuagen101@gmail.com

    Es wurde gesagt, dass das Leben nur dann wirklich in vollen Zügen genossen werden kann, wenn es Leiden und Schmerzen gegeben hat. Ich bin froh und dankbar, dass ich bei meiner Mizuho Bank, Ltd. Filiale Düsseldorf einen Kredit in Höhe von 250.000 € erhalten habe Bankkonto,. Sind Sie ein Mann oder eine Frau und haben einen Kredit beantragt und wurden von Ihrer Bank abgelehnt? Ich möchte Ihnen heute sagen, dass Sie einen Kredit von der besten Online-Firma erhalten können und nicht viele Dokumente ausfüllen müssen, sie haben auch einen guten Zinssatz von 1%. Ich wurde von einem Freund, der einen Kredit von ihnen erhalten hatte, der AASIMAHA ADILA LOAN COMPANY vorgestellt. Ich brauchte Bargeld und besuchte meine Bank. Sie sagten mir, dass ich wegen schlechter Kredite nicht qualifiziert sei, einen Kredit zu erhalten, und die Bankzinsen auch hoch. Ich bin jetzt glücklich, weil ich das große Geschäft meiner Träume aufbauen kann. Meine Zahlung wird bald beginnen. Verschwenden Sie keine Zeit mehr mit der Geschäftsbank mit dem hohen Zinssatz und wenden Sie AASIMAHA ADILA AHMED LOAN FIRM an, um Ihre Darlehensmittel zu erhalten. Sie sind sehr schnell zu genehmigten Darlehen und schreiben Ihr Konto am selben Tag des Antrags gut. Nein, zu viele Prozesse und Verfahren sind wie bei den Banken involviert. Die Darlehensfirma weiß nicht, dass ich diese guten Nachrichten teile. Sie können sie per E-Mail kontaktieren.
    Jetzt bewerben ..... (aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com)
    Meine E-Mail für jeden Equire; brianhuagen101@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hallo allemaal. Ik zag opmerkingen van mensen die hun lening al van Sabine-leningen hadden gekregen en toen besloot ik een aanvraag in te dienen onder hun aanbevelingen en slechts een paar uur geleden bevestigde ik op mijn eigen persoonlijke bankrekening een totaalbedrag van 25.000 euro waar ik om had gevraagd. Dit is echt geweldig nieuws en ik adviseer iedereen die een echte lening nodig heeft om een aanvraag in te dienen via hun e-mail (sabinhelps@gmail.com of whatsapp +79267494861) Ik ben nu blij dat ik de lening heb gekregen waar ik om heb gevraagd

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hallo allemaal, ik ben super opgewonden vandaag. Ik zag reacties van mensen die al een lening hadden gekregen van Sabinhelps@gmail.com en toen besloot ik me aan te melden op basis van hun aanbevelingen. Een paar uur geleden bevestigde ik in totaal 10.000 euro die ik van mijn eigen bankrekening had aangevraagd. Dit is echt geweldig nieuws, en ik raad iedereen die een echte lening nodig heeft aan om een aanvraag in te dienen via e-mail: sabinhelps@gmail.com of whatsapp haar op +79267494861.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik wil de heer Dalton bedanken voor het feit dat hij me een lening heeft gegeven. ik ben verschillende keren opgelicht in een poging om een ​​lening te krijgen totdat ik dalton bedoelde die me een lening gaf ter waarde van 43000 euro. als je vandaag een echte geldschieter nodig hebt, neem dan contact op met Dalton en voorkom dat je wordt opgelicht e-mail: diamondloans24@yahoo.com whatsapp +16613814014

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heeft u dringend een lening nodig om uw financiële problemen op te lossen of om uw bedrijf op te starten of uw bedrijfsfaciliteiten uit te breiden? een lening om uw vakantie te plannen en uw rekeningen te betalen? zo ja, neem dan contact met ons op via e-mail: lapofunding960@gmail.com
    whatsapp +1 (254) 354-4300

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik wil de heer westhood bedanken voor het geven van een lening. Ik heb een getuigenis gevonden van hoe een vriend een lening kreeg van diamondloans en ik vroeg om een ​​lening en kreeg mijn lening. Als u vandaag een dringende lening nodig hebt, vermijd dan internetfraudeurs om legitieme leningen via e-mail aan te vragen; diamondloans24@yahoo.com whatsapp; +16613814014

    BeantwoordenVerwijderen
  14. DO YOU NEED A LOAN? patialalegitimate515@gmail.com
    We give out loans with an affordable interest rate of 2% Captain One provide Excellent and Professional

    Financial Services and we are known and genuine money lenders across the globe
    Our services include the following:
    *Student Loans
    Truck Loan
    Personal Loan
    Debt consolidation loan
    Car Loans
    Business Loan
    Student Loan
    Mortgage Loan
    Refinancing Loan
    Home Loan
    Improvement loan
    Construction Loan
    Looking forward to receive your reply and I will advise you on how to get the fund to your bank account

    and interest rate will also be discuss before both parties will sign the Loan Contract

    Agreement.contact us no matter your location no collateral for more information on how to get started:
    (Whats App) number: +919394133968 patialalegitimate515@gmail.com Mr Jeffery

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Bent u op zoek naar een directe lening? Ons bedrijf werkt op heldere, flexibele, transparante en begrijpelijke voorwaarden. Door de economische vertraging (recessie) bieden wij in de meeste landen van de wereld zeer lage rentetarieven. Misschien heb je enige geloofwaardigheid. Ons bedrijf biedt nu een goedkope lening met rente aan. Heeft u geld nodig om uw bedrijf te ontwikkelen? Of misschien heeft u geld nodig voor persoonlijke doeleinden? Neem nu contact met ons op, wij bieden juridische leningen aan particulieren met een rentepercentage van 3%. Geïnteresseerden kunnen contact met ons opnemen via e-mail: Dellastaylors@yahoo.com of WhatsApp via telefoon +1 (209) 251-1529.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik wil dit medium gebruiken om alle leningzoekers te waarschuwen heel voorzichtig te zijn omdat er overal oplichterij is. Enkele maanden geleden was ik financieel gespannen, en door mijn wanhoop werd ik opgelicht door verschillende online kredietverstrekkers. Ik had bijna de hoop verloren totdat een vriend van mij me doorverwees naar een zeer betrouwbare geldschieter, Karin Sabine genaamd, die me zonder enige stress een ongedekte lening van 390.000,00 euro onder 24 uur leende. Als u een lening nodig heeft, neem dan nu contact met hen op via e-mail: sabinhelps@gmail.com of WhatsApp +79267494861.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik heb mijn voorgeprogrammeerde ATM-kaart gekregen om gedurende drie jaar 2500 dollar per dag op te nemen. Ik ben er zo blij mee, want ik heb de mijne vorige week gekregen en heb er al $ 50.000 mee gekregen. Cyberhacking heeft geen probleem met wapens en is illegaal, niet toegestaan ​​en niet meer geldig. De kaart kan niet worden gevolgd door CCTV en niemand zal worden betrapt op het gebruik van de kaart. De kaart werkt in alle landen. Dat is het goede nieuws. Haal de jouwe vandaag nog van cyberhackers! Neem nu contact op met Cyber-Hacker via zijn e-mailadres om uw eigen kaart te ontvangen: skytechk33@gmail.com, WhatsApp: +1 213-478-2150

    BeantwoordenVerwijderen
  18. I am super excited today, all thanks Lapo Micro Finance for giving me a loan. I was deceived several times trying to get a loan until I came across Lapo Micro Finance who provided me with a loan worth $ 23,000 to care for my sick child. If you need a real lender today contact Lapo .Contact email: lapofunding960@gmail.com
    Whatsapp +447883183014

    BeantwoordenVerwijderen
  19. #Word lid van ons winstgevende bedrijf zonder je druk te maken over je werk, het is een eenvoudig handelssysteem om het plan van je keuze te krijgen en een minimum van $ 2000 te verdienen met slechts een klein bedrag aan investeringen, je kunt binnen een maand tot $ 40.000 tot $ 200.000 verdienen, afhankelijk van je investeringsplan kunt u zo snel mogelijk contact opnemen met supporter via whatsapp:+447883246472
    E-mail: tdameritrade077@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ik ben hier om te getuigen over de lening die mij werd aangeboden van 17.000 euro toen ik geen hoop had, het lijkt me gewoon een wonder. U kunt contact opnemen met Della Taylor via deze e-mail: Dellastaylors@yahoo.com WhatsApp al + 1 (209 ) 251-1529

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ik wil Karin Sabine leningen voor mij een lening van € 8000 waarderen. als je een dringende lening nodig hebt, vermijd dan oplichting door nepgeldschieters en solliciteer via een echte leningfirma per e-mail sabinhelps@gmail.com whatsapp +34632725157

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ik ben zo blij dat ik een lening heb gekregen van een leningverstrekker, meneer Peter, die me heeft geholpen met mijn lening. Het was ongelooflijk hoe ik een lening van $784.000,00 kreeg. Ik heb verschillende diensten geprobeerd, maar ik kon nooit een lening krijgen van die diensten. sommigen van hen zullen me vragen om veel documenten in te vullen en aan het eind van de dag zal het niet goed aflopen. maar ik ben blij dat ik na een ontmoeting met de heer Ronald Mark mijn lening van $784.000,00 heb kunnen krijgen nu mijn bedrijf goed gaat en ik wil jullie dit vandaag laten weten omdat ze snel en 100% betrouwbaar zijn. nu betaal ik de lening terug die ik van het bedrijf heb gekregen (peter LOAN COMPANY). neem contact met hen op en verspil uw tijd niet met die kredietverstrekkers: e-mail {peterhelps01@outlook.com} bedankt

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hallo

    Heb je een lening nodig? Hoeveel heeft u nodig en hoe lang duurt het voordat ik dit bedrag terugkrijg?

    Wachtend om u te lezen op het volgende adres als uw verzoek echt serieus is:

    e-mail: jopie.mandemakers@financier.com

    WhatsApp: +31687941330

    Met vriendelijke groeten

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Waow this is unbelievable, it is my first time to be carried away by such a high profile article, I will immediately contact you directly and also to take the advantage to share some latest information about BUY GENUINE DRIVERS LICENSE ONLINE

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Hello guys, I just want to recommend good loan company where I got a quick loan of $46,000.00 via their email where I was looking for Loan to pay my bills/debts and move on with life then a friend gave me this company details which I contacted through this Contact email: lapofunding960@gmail.com
    Whatsapp +447883183014

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...