zaterdag 19 september 2015

Waarom je f-you money nodig hebt

Vrijheid is belangrijk voor mij, net als voor iedereen waarschijnlijk. Daarom wil ik vandaag het begrip 'f-you money' introduceren, een manier om meer vrijheid voor jezelf te garanderen. Heb jij nog geen f-you money? Dan is het tijd dat je hier aan gaat werken.


Wat is f-you money?

F-you money is een bepaalde hoeveelheid geld waardoor je niet meer afhankelijk bent van werk. Het is niet perse voldoende om van met pensioen te gaan, maar wel om een aantal jaar van te leven. 

Doordat je niet afhankelijk bent van iets of iemand anders, ben je in staat vrij je eigen keuzes te maken. Oftewel, het is voldoende geld om “f-you” te zeggen tegen een werkgever, klant of andere financiële mogelijkheden. 

Heb je onenigheid op je werk of zint de werksituatie je niet? Dan stap je op. Wil je er een paar maanden tussenuit om wat van de wereld te zien of om voor een marathon te trainen? Dan doe je dat. Zo eenvoudig is dat, als je genoeg geld hebt.

Misschien zeg je nooit “f-you” in iemands gezicht. Dat is waarschijnlijk ook verstandiger. Maar je hebt de vrijheid om het wel te doen en dat is het punt van dit verhaal. 


Zeggen wat je denkt

Wanneer je voldoende geld bij elkaar gespaard hebt om een tijdje van te leveren, zul je merken dat je minder gestrest bent. Sinds ik voldoende heb om een flinke tijd uit te zingen, hoef ik me minder zorgen te maken over mijn baan. 

Daarbij zeg je op werk eerder wat je echt vindt en denkt. Dit is niet alleen voor jezelf prettig, maar ook voor je werkgever. Een bedrijf dat winst wil maken, zit immers niet te wachten op meepraters, maar mensen met goede ideeën! Kritiek geven of een nieuw idee opbrengen is wat eng als je baan op het spel staat. F-you geld geeft je vrijheid en zelfvertrouwen. 

Hoe krijg je f-you money?

Wil je een voorraad f-you geld verzamelen, dan vraagt dit om flink sparen. Eigenlijk is de methode hetzelfde als die om financieel onafhankelijk te worden. 

1. Los je schulden af

Schulden maken je nog meer afhankelijk van werk. Daarom wil je die zo snel mogelijk aflossen. Het gaat dan om alle soorten schulden, ook bijvoorbeeld studieschulden met lage rente. 

De hypotheek op je huis is een bijzondere soort. Die los je niet eventjes af, maar hij legt je wel enorm vast. Je moet blijven werken om hem af te betalen en je moet op dezelfde plek blijven wonen. Daarom zou ik de hypotheek zo snel mogelijk terugbrengen tot een niveau waarop je eventueel met verlies snel van je huis af kan komen zonder schuld. Zelf heb ik om die reden geen huis. De gedachte dat je vast zit aan je woning, staat me te zeer tegen.

2. Verlaag je uitgaven

De meeste westerlingen leven in enorme onnodige luxe. Door hier op te bezuinigen, zal je vermogen snel toenemen. Dus doe je dure auto de deur uit, zeg je televisieabonnement op, zoek een goedkopere woning, stop met het kopen van onnodige spullen en maak je eigen eten klaar.  Het gezegde gaat 'practice what you preach' en ook ik heb geen televisieabonnement, geen auto en koop geen overdreven luxe.

3. Spaar en investeer

Al het geld dat je overhoudt spaar je. Aangezien je een hoger rendement krijgt op de beurs, raad ik je aan te investeren. Anders dan met geld voor financiële onafhankelijkheid, wil je dat je f-you geld snel beschikbaar is in geval van een noodsituatie. Zorg er daarom voor dat je geld niet voor lange tijd vast staat maar snel opneembaar is. Ik doe dit door te kiezen voor een defensieve beleggingsstrategie waarbij ik altijd kan opnemen. 

Altijd iets achter de hand

Ik raad iedereen aan in ieder geval een kleine hoeveelheid f-you geld te verzamelen, al is het maar voor zes  maanden. Zo heb je toch een beetje meer vrijheid om te doen wat jij wil. Persoonlijk vind ik mijn werk erg leuk en zou ik niet willen stoppen. Maar de gedachte dat ik iets achter de hand heb voor mindere tijden is erg fijn en dus spaar ik nog lekker door! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...