donderdag 3 september 2015

Vrijheid kun je kopen

Geld maakt niet gelukkig, zegt men. Dat is misschien zo, maar een boel geld geeft je wel vrijheid in onze maatschappij. De vrijheid om je baan op te zeggen en de wereld over te reizen. Of om lekker niets te doen. Is dat niet wat we allemaal willen? Ons eigen leven bepalen.

Afhankelijk van je maandelijkse loonstrook

In onze westerse maatschappij hebben we natuurlijk wel een bepaalde mate van vrijheid. We zijn vrij van oorlogen, kiezen onze eigen regering en kunnen veel keuzes in ons leven zelf maken. Toch zijn we in een bepaalde mate ook niet vrij en dat komt door geld.

Geld staat centraal in onze levens. Iedereen heeft het nodig om te leven en daarom moet iedereen er voor werken. Laten we stellen dat jij op een legale manier aan je geld probeert te komen. Dan is de kans groot dat je in loondienst werkt. Iedere dag ga je naar je werk en iedere maand wordt je loon gestort. Voor de meesten van ons is dit een prima loon om van te leven. Totdat het stopt.

Want wat als je geen inkomen meer hebt? De WW duurt niet eeuwig en van de bijstand kun je niet rondkomen. Je kunt je hypotheek niet meer betalen, moet je auto verkopen en voor je het weet zit je in de schulden. Dus eigenlijk ben je gedwongen om te blijven werken. Als die loonstrook maar binnen blijft komen gaat alles goed. Je zou hier misschien de populaire term 'loonslaaf' willen gebruiken. Maar die past niet, want je bent geen slaaf, het is een keuze.

Financiële onafhankelijkheid

Wil je niet afhankelijk zijn van je werk? Dan is financieel onafhankelijk zijn je doel. Dit is een situatie waarin er voldoende inkomen binnenkomt zodat jij je leven kunt leiden zonder te hoeven werken. Wat 'voldoende' is, verschilt per persoon. Wil jij drie dure sportauto's hebben? Dan heb je meer geld nodig per maand dan iemand die alleen een fiets heeft als vervoersmiddel. Het draait allemaal om de keuzes die je maakt.

Dit zijn keuzes zoals je consumptiegedrag, hoeveel je spaart en wat je doet met je vermogen. Dat is waar deze blog over gaat. De financiële keuzes die je kunt maken voor meer vrijheid. De vrijheid om te doen wat jij wilt en belangrijk vindt. Ik ben nog niet financieel onafhankelijk. In deze blog schrijf ik over mijn ontdekkingen en alles wat ik leer op weg ernaar toe. Ik denk dat het zeker haalbaar is. Lees je mee?

2 opmerkingen:

  1. Je kunt wel zien dat de R in de maand zit, want ik zie ineens een hoop nieuwe blogs:-) Ik zal je toevoegen aan mijn lijst

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Haha, is dat zo? Zeker niets te doen al die mensen nu we niet meer naar buiten kunnen ;-) Leuk dat je me gaat volgen!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...